Saturday, April 26, 2008

Fatwa merokok itu HARAM

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK

1. Rokok menjejaskan akal (mental)

2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain

4. Rokok membahayakan keturunan

5. Rokok mengganggu manusia lain

6. Rokok menimbulkan akhlak buruk

7. Rokok mensia-siakan waktu hidup

8. Rokok bercanggah dengan maruah keislaman

9. Rokok membazirkan harta (wang)

10. Rokok mengandungi dadah

Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:-* Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwan Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur.

* Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz

* Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad ‘Umar Hashim’ (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain.
taknak.jpg

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK

1. Rokok menjejaskan akal (mental)

2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal

3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain

4. Rokok membahayakan keturunan

5. Rokok mengganggu manusia lain

6. Rokok menimbulkan akhlak buruk

7. Rokok mensia-siakan waktu hidup

8. Rokok bercanggah dengan maruah keislaman

9. Rokok membazirkan harta (wang)

10. Rokok mengandungi dadah (nikotin)

8 Responses to “FATWA: ISLAM HARAMKAN ROKOK”

  1. Hamid Says:

    Saya sokong

  2. produkhalal Says:

    Alhamdulillah

    Terima kasih, saya juga bekas perokok tegar.

  3. Harfit L Buono Says:

    Ass, trus bagaimana kalau dalam pengajian atau diskusi islam. Saya tidak mau datang kalu tidak ada rokok yang menemani??? dan apakan boleh saya merokok di dalam masjid??
    Tolong kirim jawan ke email saya
    Tolong……………..

  4. Jamal Says:

    Saya merupakan seorang bekas perokok tegar (penagih rokok). Pernah pada satu masa dulu, saya merokok sehingga 4 kotak sehari (20×4). Percubaan untuk berhenti merokok sebanyak 3 kali gagal. Kali pertama mula berhenti, saya demam lkg seminggu. Saya pernah berhenti selama 6 bulan, tetapi merokok semula kemudiannya.

    Saya cuba mencari punca bagaimana saya boleh merokok semula; kesimpulan yang saya dapat ialah saya mesti lari daripada segala punca yang boleh meransangkan saya untuk kembali merokok. Saya bertekad dan berazam “TIDAK AKAN MULAKAN WALAU SATU SEDUTAN YANG PERTAMA” dan apabila ada ajakan rakan maupun ransangan bau asap rokok walau sedikit sekalipun saya akan lari jauh-jauh.

    Alhamdulillah, percubaan saya kali ini berjaya. Kini sudah lebih 16 tahun saya berhenti merokok dan saya rasa amat selesa berbanding masa merokok dulu.

    Kepada yang ingin berhenti merokok seperti saya, gunakanlah kaedah yang telah saya buat, Berdoa, azam dan usaha, ketagihan itu akan hilang. InsyaAllah….

  5. roy Says:

    saya ingatkan rokok itu makruh……..trima kaseh

  6. produkhalal Says:

    Tahniah saudara Jamal!!

    Saya juga bekas perokok. Saya telah merokok selama 19 tahun, sebelum berhenti. Rokok terakhir yg saya hisap adalah pada 10 October 2005 (bulan Ramadhan). Hari terakhir merokok, saya masih merokok 30 batang sehari. Saya nekad untuk berhenti wlp ramai yg menasihatkan agar mengurangkan kuantiti rokok yg dihisap sedikit demi sedikit.

    Saya tidak yakin dgn diri sendiri utk kurang sedikit demi sedikit, maka saya terus berhenti mengejut.

    Alhamdulillah doa dan usaha saya berhasil.

  7. produkhalal Says:

    Terima kasih roy kerana memberi pendapat.

    Memang terdapat tentang hukum makruh merokok.
    Namun selepas melihat terlalu ramai yang menderita, mereka yg berada di sekeliling
    perokok dan perokok itu sendiri, ulama’ mula berpendapat merokok itu HARAM.

    Untuk terus kekal makruh, mungkin perokok kena memikirkan cara merokok yg tidak
    memudaratkan orang lain. Mungkin kena hembus asap dlm botol dsb.

  8. Genkai Says:

    tahniah admin!!sungguh tinggi smeangat anda untuk behenti merokok. moga beri kekuatan untuk saya juga


sumber
http://produkhalal.wordpress.com/2007/08/24/fatwa-islam-haramkan-rokok/

No comments: